maandag 1 juli 2013

Appeltaart

Ik heb appeltaart gemaakt! Dit is de tweede keer met hetzelfde recept. Alleen vond ik dat de eerste keer de taart niet zoet genoeg was. Dus had ik dit keer meer suiker erin gedaan... Nu was ie net te zoet, dus ik zal wat minder suiker erbij moeten voegen. Ook heb ik minder appels gebruikt, dat vind ik lekkerder. En ik heb ze in dunne stukjes gesneden, ik hou niet van partjes appel.

Ik heb geen foto van de hele taart kunnen maken, maar wel de helft. En ik heb het gefilmd op Instagram!

Dus kijk mee:







Appeltaart



Voor het deeg:
250 gram bloem
175 gram boter
80 gram suiker
2 eieren (1,5 voor het deeg, halve ei voor het bestrijken)
1 theelepel kaneel

Voor de vulling:
1 kilo zure appels (elstar, goudreinet)
50 gram suiker (ik had 70 gram gebruikt, te zoet, dus volgend keer gebruik ik 60 gram suiker)
70 gram rozijnen
3 theelepels kaneel

Bereidingswijze:

1) Meng de bloem, zachte boter, suiker, kaneel en 1,5 ei in een kom. Kneed met de deeghaken van de elektrische mixer en later met je handen tot een soepel deeg.

2) Rol 3/4 (drie vierde) van het deeg uit tot een lap en bedek hiermee de bodem en de randen van een ingevette ronde taartvorm (24 cm doorsnee).

3) Verwarm de oven voor op 170 graden Celsius.

4) Schil de appels en snijd ze in stukjes. Meng dit met de 50 gram suiker, de rozijnen en kaneel. Vul hiermee de taartvorm.

5) Rol het resterende deeg uit tot een lap en snijd hier dunne reepjes van. Bedek de taartvulling kruislings met de reepjes deeg en druk de randen dicht. Bestrijk met het resterende losgeklopte ei de bovenkant van de taart.

6) Bak de appeltaart ongeveer 60 tot 65 minuten in de voorverwarmde oven gaar en lichtbruin.



Variaties:
Voeg een handvol (ongezouten) noten toe, bijvoorbeeld amandelen, hazelnoten, walnoten of een mix. Je kunt ook wat amandelspijs over de taartbodem verdelen en dan het appelmengsel daar bovenop.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

My Own Fairytale zei

Ziet er heerlijk uit!

XO